Zbigniew Kowalski
O POLSKIEJ AKADEMII GOŚCINNOŚCI:
Dzisiaj, cały cywilizowany świat potwierdza nasze credo, że
„Przyszłość należy do gościnności… The future belongs to hospitality…„
Do gościnności nieusługowej umocowanej w kulturze oraz i przede wszystkim, gościnności usługowej umocowanej w ekonomii…
Tym właśnie założeniem kierował się hotelarski i gastronomiczny internacjonał Zbigniew Kowalski – autor definicji Gościnności Usługowej uznanej przez najpoważniejsze ośrodki edukacji Hospitality Management na świecie: (www.cornell.edu , www.manchester.ac.uk , www.harvard.edu )fundując i zakładając w 2004 roku (www.gov.pl/web/ue/polska-w-ue) Polską Akademię Gościnności jako Międzynarodową Proedukacyjną Fundację Branżową.
Organizacja w swoich założeniach statutowych oraz celach ukierunkowana jest na wspomaganie zawodowego oraz życiowego rozwoju członków społeczności, adeptów i zawodowców gościnności usługowej zarówno w Polsce jak i z zagranicy.
PAG jest w swoim działaniu dedykowana tym, którzy chcą nauczyć się zawodu hotelarskiego, gastronomicznego czy też turystycznego, oraz tym którzy tego zawodu uczą lub w nim pracują.
Jesteśmy też dla tych, którzy udali się na tzw. zasłużoną emeryturę lub z powodu uszczerbku na zdrowiu nie mogą już wykonywać pracy w swoim zawodzie, czyli w gościnności usługowej.
PAG wspiera wszelkie inicjatywy (instytucjonalne, polityczne, społeczne i biznesowe) w procesie tworzenia bezpieczeństwa rozwojowego i utrzymania wysokiej rangi wobec zawodów gościnnych.
Inwestorzy branżowi, którzy tworzą i zapewniają nowe i nowoczesne miejsca pracy dla zawodowców gościnności zawsze mogą liczyć na wsparcie formalno-prawne PAG w procesie przygotowania oraz realizacji inwestycji zrównoważonych ze środowiskiem.
Polska Akademia Gościnności jest także Wydawnictwem (nr ISBN 978-83-61763-01-7) z własnymi publikacjami autorstwa członków Rady Programowej.
PAG jest otwarty na publikowanie wiedzy opartej na doświadczeniu pochodzącej od praktyków z kraju i z zagranicy.
Jesteśmy Fundacją o bardzo prostej strukturze organizacyjnej, działającej wg klarownych i demokratycznych zasad – fundujemy potrzebującym opieki już od etapu szkolnego.
Naszą Radę Programową tworzą krajowi oraz zagraniczni specjaliści branżowi tak serwisowi jak i kulinarni czy operacyjno-zarządczy, w tym prawnicy znający specyfikę branży gościnnej.
PAG przypisana jest formalnie i instytucjonalnie pod Ministerstwem Rozwoju RP
(https://krs-pobierz.pl/polska-akademia-goscinnosci-i197508 )
PAG NA FORUM POLSKIEJ GASTRONOMII 2023
29.03.2023
Temat wykładu: RANGA ZAWODU KUCHARZA – co to znaczy, że istnieje potrzeba „podźwignięcia” ZAWODU do stanu sprzed 20 lat? od czego zaczynamy? od kogo w Europie się uczymy? z kim działamy? co utrwalamy? a co rozwijamy?
Te pytania zada i odpowie na nie Prezes i założyciel fundacji Polska Akademia Gościnności – Zbigniew Kowalski.
Zbigniew Kowalski – Magister ekonomii w branży gościnnej. Doktorant Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Krajowy i międzynarodowy wykładowca i trener branżowy (od 1994 roku). Doradca inwestorski w PL w branży hotelarstwa pobytowego XXI wieku – profil hotele: health&wellness&spa. Od 1975 do 1999 r głównie na stanowiskach managerskich – dyrektorskich w polskim i zagranicznym biznesie gościnnym – standardy 4 i 5 gwiazdkowe. Od 1997 roku Delegat Polski Europejskiej Rady ds. Gastronomii, Winiarstwa i Turystyki. Konsultant polski w Instytucie Hotel der Zukunft (AT). Fundator i założyciel (2004 r.) Polskiej Akademii Gościnności – Międzynarodowej Fundacji Branżowej i Proedukacyjnej. Kulinaryk.
Najciekawsze rozwiązania, branżowe innowacje. Zapraszamy na EuroGastro
Najciekawsze rozwiązania, branżowe innowacjeZapraszamy na EuroGastro
Najbardziej aktualne tematy, poszukiwanie rozwiązań na piętrzące się wyzwania oraz networking integrujący branżę - to wszystko będzie można znaleźć podczas 26. edycji EuroGastro, czyli międzynarodowych targów rozwiązań dla branży HoReCa. Odbędą się one w dniach 28-30 marca 2023 roku w Ptak Warsaw Expo.
Polska branża gastronomiczna stała w ostatnich latach przed wieloma wyzwaniami. Pandemia, atak Rosji na Ukrainę, a następnie galopująca inflacja i podwyżki kosztów prowadzenia działalności dla wielu stanowiły kluczowe sprawdziany trwałości biznesu. Ten sektor usług potrzebował więc platformy służącej dialogowi przedsiębiorców mających pytania z ekspertami znającymi na nie odpowiedzi. Stało się nią EuroGastro, czyli najbardziej znane wydarzenie dedykowane branży gastronomicznej i HoReCa w Europie. Jego 26. edycja odbędzie się w dniach 28-30 marca w Ptak Warsaw Expo.
EuroGastro - miejsce, w którym spotyka się branża
EuroGastro to wydarzenie mocno sprecyzowane pod networking, czyli budowanie relacji biznesowych i wymianę przydatnych informacji pomiędzy potencjalnymi partnerami. To platforma pozwalająca na zapoznanie się z branżowymi nowościami, które rewolucjonizują międzynarodowe rynki, ale również dająca możliwość implementacji tych rozwiązań w poszczególnych przedsiębiorstwach. Finalnym efektem jest zwiększenie konkurencyjności, rozszerzenie sieci wzajemnych zależności, rozbudowanie bazy biznesowej i tym samym zwiększenie „bezpieczeństwa” biznesu.
Dodatkowo, EuroGastro jest wydarzeniem międzynarodowym, przyciągającym zagraniczną publikę i odwiedzających ze wszystkich stron świata. To jego niewątpliwy atut, ponieważ pozwala na otwarcie własnego biznesu na dotąd niedostępnych kontrahentów i rozszerzenie eksportu na kraje, które dotychczas były poza zasięgiem przedsiębiorstwa.
Wydarzenie gwarantuje ponadto okazję do zapoznania się z najszerszą na rynku ofertą branżową, przyspieszenia negocjacji biznesowych dzięki obecności osób decyzyjnych i analizy konkurencji, która zaprezentuje swoje możliwości podczas tych międzynarodowych targów.
Forum Polskiej Gastronomii
EuroGastro daje również unikatową możliwość uczestnictwa w evencie, które nie tylko ingeruje branżę gastronomiczną i HoReCa, ale przede wszystkim daje odpowiedzi na najbardziej nurtujące jej przedstawicieli pytania. Forum Polskiej Gastronomii to wydarzenie towarzyszące organizowane dzięki współpracy Ptak Warsaw Expo z Klubem Szefów Kuchni, Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Szefów Kuchni i Cukierni, Izbą Gospodarczą Gastronomii Polskiej oraz Euro-Toques.
Co będzie się działo podczas Forum Polskiej Gastronomii? Między innymi merytoryczne warsztaty, które wprowadzą w nowy wymiar gotowania. Nie zabraknie pokazów mistrzów sztuki kulinarnej i dodatkowych konkursów z nagrodami. O stronę edukacyjną zadbają eksperci działający w branży, którzy wskażą najlepsze praktyki, które można wprowadzić w biznes, uczulą na co należy uważać przy zakładaniu gastronomicznej działaności i jak sprawić, by biznes był bardziej „odporny” na kryzys. Ponadto, uczestnicy będą mogli skorzystać z dogłębnej analizy trendów na rynku światowym i wiedzy na temat tego, czego potrzeba rodzimej branży, by postawiła kolejny krok do przodu.
Liczby i gwiazdy EuroGastro
Prognozowany udział w trzech dniach targów EuroGastro w edycji 2023 to około 49 tysięcy uczestników. Swoje oferty z zakresu piekarstwa, cukiernictwa, kawy, drink&bar, żywności i napojów, wyposażenia hoteli, sal restauracyjnych i barów czy też wyposażenia zaplecza kuchennego zaprezentuje około dwustu wystawców na 25 tysiącach m2 powierzchni wystawienniczej.
Podczas wydarzenia nie zabraknie również gwiazd, które pokażą swój kunszt i podzielą się doświadczeniem. Wśród nich będzie Nicholas Allen, były szef kuchni w restauracjach z gwiazdkami Michelin. Obecnie pracuje w restauracji Da Vinci, specjalizuje się w kuchni angielskiej, francuskiej, arabskiej, azjatyckiej, wykwintnej kuchni kontynentalnej i kuchni molekularnej.
W gronie zaproszonych kulinarnych ekspertów będą również między innymi Waldemar Hołówka, Janusz Gancarczyk, Kamil Klekowski, Marek Rybacki, Michał Wawro, Bartek Peter, Jarosław Uściski, Marcin Bielec, Jacek Walczyk, Katarzyna Bosacka, Marek Namysłowski, Radek Kłapacz, Marcin Sobol, Iwona Niemczewska czy Krzysztof Malinowski.
Już dziś zapewnij sobie udział w EuroGastro. Po więcej szczegółów wejdź na stronę: eurogastro.com.pl/rejestracja.
Portal Wiadomości Spożywcze jest zawsze blisko najważniejszych wydarzeń związanych z branżą HoReCa
Portal Wiadomości Spożywcze Patronem EuroGastro
Portal Wiadomości Spożywcze jest zawsze blisko najważniejszych wydarzeń związanych z branżą HoReCa
Miło nam poinformować, że portal wiadomoscispozywcze.pl objął swoim medialnym patronatem targi EuroGastro, najważniejsze wydarzenie targowe dedykowane branży HoReCa.
Wiadomości Spożywcze to centrum wiedzy i aktualnych informacji o branży spożywczej, ale także pobudzające dyskusję kanały social media oraz branżowy kanał na YouTube SpożywczaTV. Nowoczesny portal informacyjny skierowany jest do uczestników branży FMCG i handlu oraz szerokiego grona konsumentów.
Zachęcamy do śledzenia witryn naszego partnera:
- Portal wiadomoscispozywcze.pl
- LinkedIn: Wiadomości Spożywcze na LinkedIn
- YouTube: Wiadomości Spożywcze na YouTube
- Facebook: Wiadomości Spożywcze na Facebooku
- Instagram: Wiadomości Spożywcze na Instagramie
- TikTok: Wiadomości Spożywcze na TikToku
EuroGastro pod patronatem medialnym Wiadomości Spożywczych
Marzec będzie miesiącem integracji w branży HoReCa. Targi EuroGastro odbędą się w dniach 28-30 marca 2023 roku. W tym czasie Ptak Warsaw Expo po raz kolejny stanie się europejską platformą rozwoju branż HoReCa i gastronomicznej.
Targi EuroGastro to największe i najważniejsze w Polsce wydarzenie targowe dedykowane branży HoReCa. To trzy dni wypełnione networkingiem, pokazami, spotkaniami z międzynarodowymi gwiazdami gastronomii (między innymi Nicholas Allen), a także edukacją w postaci paneli dyskusyjnych, warsztatów i prelekcji.
Warto zapisać tę datę w swoim kalendarzu już dzisiaj!
Trendy w gastronomii na 2023 rok
Trendy w gastronomii na rok 2023
Amerykański rynek gastronomiczny odnotowuje wzrost sprzedaży, choć głównie dzięki podwyżkom cen. QSR Magazine zauważa, że przystępny luksus, jaki oferują restauracje, pozostaje niezmieniony. W Polsce rynek gastronomiczny jest jeszcze w fazie odbudowy po pandemii, jednak branża już „odrobiła lekcję” i wprowadza nowe rozwiązania, aby optymalizować działalność lokali. W 2023 roku restauratorzy mogą spodziewać się kontynuacji trendów związanych z optymalizacją procesów oraz innowacji, które dadzą gościom poczucie dobrze zainwestowanych pieniędzy i relaksu. Warto zwrócić uwagę na trendy gastronomiczne związane z zieloną kuchnią, opartą na lokalnych i ekologicznych składnikach, oraz na rozwiązania związane z dostawą jedzenia i zdalnym zamawianiem.
Comfort foods
W nadchodzącym roku trendem w gastronomii będzie poszukiwanie nowych smaków i form serwowania potraw, takich jak comfort foods. Jednym z przykładów jest rosnąca popularność kanapek z kurczakiem, które będą oferować jeszcze więcej smaków, tekstur i składników. Innym trendem jest rosnąca popularność zdrowszych alternatyw dla fast foodów, takich jak wrapy oraz hiszpańskie tapas, które będą dostępne do zabrania ze sobą.
Ghost kitchens
W 2023 roku prognozuje się, że coraz więcej restauracji będzie inwestować w tak zwane „ghost kitchens”, czyli kuchnie tylko do przygotowywania zamówień online. Wirtualne restauracje pozwalają na ograniczenie kosztów, takich jak czynsz, wyposażenie czy zatrudnienie personelu, przez co są bardziej opłacalne niż tradycyjne lokale. W dobie rosnącej popularności zamawiania jedzenia przez internet, rozwój „ghost kitchens” jest uważany za kluczowy dla utrzymania się na rynku gastronomicznym.
Dual branding
Innym interesującym trendem w gastronomii jest połączenie dwóch różnych marek w jednym lokalu. Dual branding polega na tym, że w jednej restauracji mogą funkcjonować dwa różne koncepty gastronomiczne, co pozwala na rozszerzenie oferty i zwiększenie atrakcyjności dla różnych grup klientów. Polski startup Rebel Tang idzie jeszcze dalej, oferując gotowe marki casual dining, które mogą być wykorzystywane przez innych przedsiębiorców w swoich lokalach.
Aplikacje
Aplikacje stają się coraz ważniejsze w branży gastronomicznej, dlatego też wiele restauracji decyduje się na ich wykorzystywanie. Aplikacje do rezerwacji stolików pozwalają na łatwiejsze zarządzanie zasobami i zwiększanie liczby rezerwacji. Aplikacje zakupowe pozwalają na zamawianie jedzenia w niższych cenach, a także zwiększają efektywność zatrudniania pracowników. Dzięki aplikacjom restauracje mogą również promować się i otrzymywać opinie od klientów. Warto pamiętać, aby zadbać o wysokiej jakości sieć wifi na terenie restauracji, także w ogródku, aby umożliwić klientom korzystanie z aplikacji.
Powrót do klasyki
Coraz częściej widzimy powrót do klasycznych smaków i potraw tworzonych według tradycyjnych przepisów kulinarnych, jednak nie jest to już tylko przejaw tradycjonalizmu. Ludzie chętnie eksperymentują z tymi smakami, przygotowując je na różne sposoby, także poza okresami świątecznymi. Według badań przeprowadzonych przez WGSN, aż 46% Polaków przyznaje się do spożywania tradycyjnych potraw nie tylko podczas świąt, ale także na co dzień.
Dania wegetariańskie
Coraz więcej Polaków zaczyna się interesować kuchnią roślinną i decyduje się na wybór dań wegetariańskich i wegańskich. Według badań, już 31% Polaków regularnie jada potrawy bezmięsne, a 17% wszystkich zamówień w restauracjach to dania wegetariańskie i wegańskie. Wśród najpopularniejszych potraw tego typu znajdują się: pizza margherita, wegetariańskie sushi oraz sałatka grecka. Co ciekawe, także mięsożercy coraz częściej sięgają po tego typu dania.
Już niedługo zapraszamy Państwa na Targi EuroGastro!
Już niedługo zapraszamy Państwa na Targi EuroGastro!
EuroGastro to największe tego typu wydarzenie w Polsce, w którym udział wezmą wystawcy z Polski i z zagranicy. Targi wyróżnia dostępność największej w Polsce powierzchni wystawienniczej, dającej wystawcom najlepsze, bo wręcz nieograniczone możliwości prezentacji swojej oferty.
Szacowane statystyki na edycję 2023 to ogromna baza potencjalnych odwiedzających EuroGastro! Prawie 20 000 gości z kraju i zagranicy.
To tysiące Twoich potencjalnych klientów! Biorąc udział w Targach, w charakterze wystawcy, masz aż trzy targowe dni na pokazanie im swoich produktów i usług.
Restauracje na całym świecie starają się oczarować swoich gości znakomitym jedzeniem, oryginalnym wystrojem i jakością obsługi. Dowiedz się, co w branży piszczy, aby nie pozostać w tyle!
Forum Polskiej Gastronomii odpowie na nurtujące wyzwania, przed którymi stoi branża polskiej gastronomii.
Jak zawsze, przygotowaliśmy dla Państwa panele dyskusyjne i inspirujące prelekcje z liderami z branży!
Zapraszamy na:
- praktyczne doradztwo biznesowe,
- sesje meet&greet,
- badanie potrzeb gastronomicznych,
- analizę trendów gastronomii światowej,
- wyzwania polskich przedsiębiorców w obliczu zmian.
https://eurogastro.com.pl/kongres-polskiej-gastronomii-2023/
Profil odwiedzającego targi to między innymi:
- Menadżerowie oraz właściciele obiektów gastronomicznych,
- Technolodzy żywności,
- Firmy wynajmujące sprzęt i zastawę,
- Odpowiedzialni za zaopatrzenie, wyposażenie, modernizacje itd.,
- Przedstawiciele firm gastronomicznych,
- Restauratorzy,
- Kucharzy,
- Cukiernicy,
- Lodziarze,
- Bariści
Zapraszamy Państwa już 28-30 marca do Ptak Warsaw Expo!
FORUM POLSKIEJ GASTRONOMII 2023
Organizatorzy Forum Polskiej Gastronomii Eurogastro 2023
Patronat medialny
Forum odpowie na nurtujące wyzwania, przed którymi stoi branża polskiej gastronomii.
FORUM POLSKIEJ GASTRONOMII jest wydarzeniem branżowym organizowanym podczas największych Międzynarodowych Targów Rozwiązań dla Branży HoReCa – Eurogastro, które odbędą się w dniach 28-30 marca 2023 r. w Międzynarodowym Centrum Targowo-Konferencyjnym Ptak Warsaw Expo przy al. Katowickiej 62 w Nadarzynie Tegoroczne zagadnienia poruszane na forum dotyczyć będą poprawy sytuacji polskiej gastronomii po ciężkich dla branży miesiącach spowodowanych rozprzestrzenieniem się pandemii koronawirusa oraz wybuchem wojny na Ukrainie.
Trzydniowy program FORUM POLSKIEJ GASTRONOMII to między innymi:
- pokazy mistrzów sztuki kulinarnej połączone z konkursami
- merytoryczne program warsztatów i dobrych praktyk w branży HoReCa
- debaty o prowadzeniu i podnoszeniu się działalności związanych z branżą
- analiza trendów gastronomii światowej oraz badanie potrzeb nowego rynku gastronomicznego.
Organizatorami Forum Polskiej Gastronomii są wiodące organizacje branżowe oraz organizator Targów Eurograstro:
- Ptak Warsaw Expo
- Klub Szefów Kuchni
- Ogólnopolskie Stowarzyszenie Szefów Kuchni i Cukierników
- Euro Toques
- Izba Gospodarcza Gastronomii Polskiej
Wkrótce więcej informacji, w tym także szczegółowy harmonogram programu Forum!
Tymczasem już dziś serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych do potwierdzania udziału w konferencji pod linkiem – https://eurogastro.com.pl/kongres-polskiej-gastronomii-2023/.
Do zobaczenia!
Rejestracja na "FORUM POLSKIEJ GASTRONOMII"
Polska Izba Produktu Regionalnego i Lokalnego spotkanie
Zaproszenie Polskiej Izby Produktu Regionalnego
POLSKA IZBA PRODUKTU REGIONALNEGO i LOKALNEGO
ZAPRASZA
PRODUCENTÓW produktów tradycyjnych i regionalnych wysokiej jakości
oraz
WŁAŚCICIELI restauracji, hoteli, pensjonatów i gospodarstw agroturystycznych
na SPOTKANIE
POLSKIE WYROBY MLECZARSKIE WYSOKIEJ JAKOŚCI ATUTEM
TURYSTYCZNYM i GASTRONOMICZNYM
Spotkanie odbędzie się 18 maja 2022 (środa) godz. 14.00 w hali B w Sali nr 3
Poznaj potencjał regionu Tejo - ogrodu Portugalii.
Poznaj Potencjał Regionu Tejo - ogrodu Portugalii
Udział bezpłatny. Wymagana jest rejestracja: Tejo@4public.pl. W tytule maila prosimy wpisać: „Seminarium 17 maja” lub „Seminarium 18 maja”. Liczba miejsc ograniczona – decyduje kolejność zgłoszeń.
O regionie
Tejo znajduje się w samym sercu Portugalii, niedaleko stolicy kraju – Lizbony. Posiada bogate dziedzictwo kulturowe i słynie z historycznych skarbów. Można tu znaleźć rzymskie ruiny, gotyckie zamki, manuelińskie klasztory i średniowieczne wioski na szczytach wzgórz. Tejo znane jest ze swych winnic, gajów oliwnych, lasów korkowych, bydła rasy Mertolengo oraz słynnych koni luzytańskich.
To jeden z najstarszych regionów w Portugalii z tradycją uprawy winorośli sięgającą XII wieku. Winnice zdobią brzegi rzeki Tag (po portugalsku Tejo) od czasów rzymskich, a wpływ wielowiekowej tradycji uprawy winogron jest wciąż widoczny w architektonicznych reliktach, które są nieodzowną częścią krajobrazu całego regionu.
Region Tejo, poprzednio znany jako Ribatejo, swoją nazwę zawdzięcza rzece, która przez wieki kształtowała krajobraz, klimat oraz ekonomię tego obszaru. Terroir w Tejo ma wyrazisty charakter. To sprawia, że równiny oraz tereny wokół rzeki są idealnym miejscem do uprawy rodzimych, portugalskich winogron.
Wina z Tejo
Wina z tej części Portugalii są niezwykle popularne w Polsce głównie za sprawą doskonałych blendów opartych na lokalnych szczepach winogron. Zarówno wina białe, jak i czerwone – zanim pojawią się w sprzedaży – podlegają niezwykle dokładnej weryfikacji przez Komisję Winiarską regionu Tejo (CVR Tejo), która przyznaje certyfikaty jakości. Logo Tejo na tylnej etykiecie to gwarancja, że produkt został pozytywnie oceniony w procesie ślepych testów przez grono sommelierów i enologów.
www.winaztejo.pl FB/Instagram: @Wina z Tejo
Metro-Catering-System
Sekrety Sous Vide i gotowania w niskich temperaturach
W dniach 17-19 maj podczas trwania Euro Gastro serdecznie zapraszamy na stoisko Metro-Catering-System (B2.84) na pokaz Orved Academy z serii „Sekrety Sous Vide i gotowania w niskich temperaturach”. Show poprowadzi włoski kucharz Cristiano Stefani.
Podczas pokazu dowiesz się czym jest gotowanie Sous Vide, jakie ma zalety i wpływ na nasze zdrowie oraz jak pozwala oszczędzić energię i produkty.
Mistrzostwa Polski w sztuce barmańskiej.
Mistrzostwa Polski w Sztuce Barmańskiej
Zapraszamy wszystkich adeptów sztuki barmańskiej klasycznej oraz flair na Mistrzostwa Polski 2022.
Konkurs w kategorii otwartej dla członków Stowarzyszenia Polskich Barmanów oraz
mixologów jeszcze nie zrzeszonych.
Podczas konkursu zostaną wyłonieni zwycięzcy, którzy będą reprezentowali Polskę na Mistrzostwach Świata Cocktaili IBA Cuba 2022!